Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego: Lucyna Zaczek
Telefon: (41) 271-12-31 wew. 205
Faks (41) 271-19-78
E-mail: usc(at)brody.info.pl
Zadania Urzędu Stanu Cywilnego:
- Sporządzanie aktów stanu cywilnego: urodzenia, małżeństwa i zgonu w rejestrze stanu cywilnego oraz wpisywanie późniejszych zmian wpływających na treść lub ważność danego aktu.
- Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego (zupełnych, skróconych i wielojęzycznych), zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz zaświadczeń o stanie cywilnym.
- Przyjmowanie oświadczeń o:
- Wstąpieniu w związek małżeński.
- Braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
- Powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
- Uznaniu ojcostwa.
- Nadaniu dziecku nazwiska męża matki.
- Zmianie imienia dziecka.
- Transkrypcja zagranicznych aktów stanu cywilnego do polskich ksiąg.
- Sprostowania, uzupełnienia aktów stanu cywilnego, odtwarzania treści aktu stanu cywilnego.
- Rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane.
- Dokonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego innych niż akty stanu cywilnego w formie decyzji administracyjnych albo czynności materialno-technicznych.
- Prowadzenie akt zbiorowych do sporządzonych aktów urodzeń, małżeństw i zgonów.
- Wydawanie zaświadczeń stwierdzających zdolność prawną do zawarcia małżeństwa za granicą.
- Wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wyznaniowego ze skutkiem cywilnym.
- Wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu określonego w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.
- Współpraca z sądami i innymi organami państwowymi w zakresie rejestracji stanu cywilnego.
- Organizowanie uroczystości zawarcia małżeństwa i jubileuszy długoletniego pożycia małżeńskiego.
- Przekazywanie dla potrzeb statystyki publicznej informacji dotyczącej zarejestrowanych urodzeń, małżeństw i zgonów.
- Prowadzenie korespondencji z polskimi konsulatami oraz obcymi placówkami konsularnymi w zakresie realizowanych zadań.
- Przenoszenie własnych aktów stanu cywilnego sporządzonych w formie papierowej do rejestru stanu cywilnego w aplikacji „Źródło”.
- Zlecanie migrowania aktów przez inne urzędy stanu cywilnego w aplikacji „Źródło” na potrzeby tutejszego urzędu.
- Prowadzenie archiwum, przechowywanie, zabezpieczanie, konserwacja ksiąg stanu cywilnego.
- Aktualizacja rejestru PESEL związana z zawarciem małżeństwa, zgonem, rozwiązaniem lub unieważnieniem małżeństwa, zmianą imion, nazwisk, uznaniem, zaprzeczeniem lub sądowym ustaleniem ojcostwa, wydanymi wyrokami.
- Nadawanie nr PESEL i meldowanie noworodków urodzonych na terytorium RP.
- Usuwanie niezgodności w rejestrze PESEL dotyczących: urodzeń, małżeństw, zgonów, imion i nazwisk.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zmiany imienia (imion) lub nazwiska.
- Wykonywanie czynności z zakresu ewidencji ludności.
- Wykonywanie czynności z zakresu dowodów osobistych.
- Prowadzenie stałego i dodatkowego rejestru wyborców, wydawanie decyzji, przygotowanie i aktualizacja spisu wyborców w związku z realizacją zadań związanych z wyborami.